Hur går man långsamt

Ett av de projekt jag jobbar med just nu är ”Långsam Marsch” den är verkligen jättesvår. Hur ska man gå för att markant sakta ner tempot, gå ”normalt” och ha en hund som går fint med fullt fokus bredvid.
Ella har gått bredvid, men alldeles för långt fram, med svansen piskande mot mitt ben i alldeles för hög förväntan. Dessutom gick hon tripp, tripp, stå, tripp, tripp, stå för att vänta in mig. Vi behövde en plan för att komma tillrätta med detta. Niina fick givetvis ta i problemet 🙂

Vi bestämde att jag skulle minska min steglängd, gå korta lite långsammare än vanlig marsch men börja ganska snabbt för att sedan försöka dra ner på tempot mer när flytet finns. I går hade jag uppföljning i ämnet i träningsgruppen, efter två veckors fokus, som skrattar gott och högt åt min gångstil. Det ser ut som om jag behöver byta blöja 🙂 men de var överens om att Ella hittat ett flyt och att  hon gick stadigt. I Haninge Hundhall där vi höll till fanns det speglar överallt så även jag kunde se att det flöt på bra. Dessutom med full fokus (utan störningar) när nästa gäng kom in så släppte blicken direkt men bara för en liten stund. Nu måste jag bara klara av att gå avslappnat i myrsteg innan vi kan gå vidare 🙂 så är första delen klar i arbetet. Sedan ska det kedjas in i ett Fritt följ och störningstränas, innan vi kan ta nästa problemområde i Friaföljet, där finns många.

Lämna en kommentar